بوکر شیهان کاروناتیلاکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ان‌پی‌آر، دیروز دوشنبه شیهان کاروناتیلاکا نویسنده سریلانکایی در مراسمی که در «شاو تئاتر» لندن برگزار شد به عنوان برنده بوکر امسال معرفی شد.

این جایزه سالانه که به بهترین اثر داستانی نوشته شده به زبان انگلیسی که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشد تعلق می‌گیرد، برای کتاب «معالی آلمدیا و هفت قمرش» به این نویسنده اهدا شد.

هیات داوران این رمان را به عنوان اثری طنز درباره آشوب‌های سریلانکا که درگیر جنگ‌های داخلی است، تحسین کردند.

کاروناتیلاکا از برجسته ترین نویسندگان سریلانکا است و با انتشار نخستین رمانش با عنوان «مرد چینی» در سال ۲۰۱۱، به سرعت به عنوان ورود یک نیروی ادبی قابل توجه شناخته شد. آثار دیگر او همچنین در رولینگ استون، جی کیو و نشنال جئوگرافیک منتشر شده است.

پنج نامزد دیگری که در فهرست نهایی امسال جای داشتند شامل «شکوه» نوشته نوویلت بولاوایو از زیمبابوه، «درختان» نوشته پرسیوال اورت رمان‌نویس آمریکایی، «تریکل والکر» نوشته آلن گارنر رمان‌نویس انگلیسی، «چیزهای کوچک مانند این» نوشته کلر کیگان نویسنده ایرلندی، «اوه ویلیام!» نوشته الیزابت استراوت رمان‌نویس آمریکایی بودند.

در این مراسم جایزه ۵۰ هزار پوندی بوکر (بیش از ۵۶۰۰۰ دلار) به برنده امسال اهدا شد و در همین حال هر ۶ نویسنده راه یافته به فهرست نهایی نیز یک جایزه ۲۵۰۰ پوندی (حدود ۲۸۰۰ دلار) دریافت کردند.

سازمان من بوکر به جز بر این جایزه، هر سال یک جایزه نیز به یک اثر داستانی ترجمه شده به انگلیسی، در رقابتی با عنوان جایزه بین‌المللی بوکر اهدا می‌کند.

منبع خبر : خبرگزاری مهر
انجمن ادبیات داستانی سمر

دیدگاهتان را بنویسید