شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد عصر چهارشنبه ششم دی ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد ادبی پایان یافت.

به نقل از ایرنا، آیین اختتامیه شانزدهمین جایزه ادبی جلالآل‌ احمد در تالار وحدت و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از ادیبان برگزار شد.

برگزیدگان شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد به شرح ذیل معرفی شدند: 

در بخش مستندنگاری کتاب «عملیات احیا» نوشته محمد حکم‌آبادی انتشارات راهکار به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

همچنین در این بخش کتاب «من اعتراف می‌کنم» نوشته محمد رحمانی از نشر ایران اثر برگزیده معرفی شد و جایزه ۴۰۰ میلیونی را گرفت.

در بخش داستان بلند، جایزه جلال ۲ اثر برگزیده داشت. جایزه ۴۰۰ میلیونی این بخش بین کتاب «بیروط» نوشته ابراهیم اکبری و کتاب «غم‌سوزی» نوشته اعظم عظیمی تقسیم شد. 

کتاب «از قبل یکشنبه می‌شود» نوشته علی شاهمرادی از نشر خزه در بخش «مجموعه داستان کوتاه» به عنوان اثر شایسته تجلیل معرفی شد.

در بخش ویراستاری نیز سپیده شاهی ویراستار کتاب «روزهای پیامبری» انتشارات سوره مهر به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

در بخش آرمان فلسطین کتاب «صور» نوشته حسین‌علی جعفری از نشر تندیس و «متاستاز اسرائیل» نوشته کوروش علیانی از  نشر جام جم به عنوان اثار منتخب معرفی شدند.

در بخش نقد ادبی نیز اثر برگزیده معرفی نشد.

کتاب «آخرالزمان در رمان‌های آپوکالیپتیک» نوشته صغری صالحی از انتشارت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

نگاهی به سابقه جشنواره جلال آل‌احمد

در آخرین روزهای سال 1384 و واپسین روزهای خدمت دولت هشتم، حاصل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای بود که پایه‌گذار جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد و قرار شد این جایزه بزرگ‌ترین جایزه ادبی ایران با ارزشی حتی بیش از جایزه کتاب سال، با قدمتی حدود 20 سال باشد.

«نظر به اینکه برگزاری جشنواره‌ها و اهدای جوایز، عامل موثری در مراسم ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های ادبی و هنری به شمار می‌آیند و با توجه به فقدان یک جشنواره ادبی متمرکز و ملی در کشور، طرح اهدای جایزه ملی جلال آل‌احمد، در عرصه ادبیات فارسی» تصویب شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی درنظر داشت

«جایزه ملی جلال آل‌احمد با هدف ارتقای زبان و ادبیات ملی- دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار ادبی برجسته، بدیع و پیشرو» برگزار شود.

با مصوبه دیگری که حاصل نشست دیگر اعضای این شورا در آبان‌ماه 1385 بود، مقدمات قانونی برگزاری این جایزه بزرگ ادبی از جمله تعیین هیات‌امنا و ریاست این هیات تکمیل و تصمیم بر این شد که میزان جایزه 110 سکه بهار آزادی باشد و مراسم اختتامیه هرسال در سالروز تولد جلال آل‌احمد یعنی دوم آذرماه برگزار شود.


مطالب بیشتری را در سایت سمر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید