صادق هدایت

جلسه نقد و بررسی چند داستان منتخب از صادق هدایت

جلسه نقد و بررسی آثار داستان نویسان ایران که شروع شده است ، بعد از نقد داستان های جمالزاده و ساعدی، چند داستان منتخب از صادق هدایت را مورد نقد و بررسی قرارمی دهیم.
این جلسه با قرائت داستان زنده بگور که درحقیقت سرآغاز داستان کوتاه نویسی اوست، شروع می کتیم و بنابراین است به امید خدا حدود ده داستان از مجموعه های مختلف هدایت ، مورد خوانش و بررسی قرارگیرد.
هدایت علاوه بر داستان نویسی، مترجم و محقق و مقاله نویس و هنرمند تجسمی هم بوده است اما بیشتر مردم او را با ادبیات می شناسند.
زنده بگور درحقیقت اولین گام ادبیات داستانی اوست که هر چه جلوتر می رود داستانها پخته تر و متنوع تر و سبک پذیرتر می شوند. عنصر تصویر و ایماژ در داستان های بعدی اش رشد قابل توجهی پیدا می کند. ازنوع نگاه راوی به اطرافش و نگرش سیاسی اجتماعی اش در آثار بعد از زنده بگور ورزیده تر و ارتقائ قلم و نگاه ،کاملا مشهود است.
توجه به کودکی دراین داستان و خاطره ای نوستالژی از گلین باجی و آرزویی نهفته که ایکاش میشد دوباره برگشت… و در قسمتی که فقط سخنرانی می کند راوی پر است از قصاوت های مستقیم و …
اینها همه نشان دهنده معجونی است که در دیگر داستان ها بتدریج ورز مییابد و قوی تر میشود. نگاه پوچ نویسنده به دنیایش که در قالب راوی داستان تجلی دارد، اشاره ای واضح به تنهایی و بی همدمی اوست . گاهی جملات سورئال می شود و سیاهی و نکبت و تلخی فضای صحنه هارا پرمیکند.
هدایت انسانی هوشمند و نابغه بود .او کسی بود که عرض زندگی اش انقدر پرو پیمون است که شاید خیلی ها با داشتن طول عمری بیشتر از هدایت چنین سطح پر برکتی از هوشمندی را نداشته باشند و چه تاسف بار است آدمی چتین چندمنظوره و خلاق عمری کوتاه داشت.شاید اگر در تلاطم های زندگی اش تحمل بیشتری داشت ، امروزه از نادرترین اعجوبه های جهان بود.
اگرچه امروز هم درزمینه ادبیات داستانی در دنیا شناخته شده است.
انجمن داستانی سمر خوشحال است که برای شناخت مفاخر داستانی ایران قدم برمی دارد و مایه مباهات است که در کنار شناخت برخی نویسندگان سرآمدجهان،به افتخارات ادبی کشورش هم توجه دارد و سعی اش شناخت هر چه بیشتر آنها است.

نجمه مولوی

دیدگاهتان را بنویسید