سفر قهرمان در اسطوره

نشست نقد و بررسی و رونمایی کتاب پری‌بال و نبرد جادو، نوشتۀ دکتر عباسعلی صحافیان، با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر به‌همت «انجمن ادبیات داستانی سمر» برگزار شد.
در ابتدای این نشست نجمه مولوی که اجرای این نشست را برعهده داشت دقایقی دربارۀ سابقه و تألیفات دکتر صحافیان سخن گفت.
عباسعلی صحافیان، مؤلف کتاب، دربارۀ اثرش گفت: «وقتی دیدم نوجوانان و جوانان از داستان‌های تخیلی هری‌پاتر استقبال می‌کنند انگیزه پیدا کردم تا براساس داستانی واقعی و با کمک تخیل کتاب پری‌بال و نبرد جادو را بنویسم.»

وی افزود: «امیدوارم که این کتاب بهانه‌ای برای برگرداندن قصۀ کهن به زبان امروز باشد و توجه نویسندگان به میراث کهن ما جلب شود.».
هما رضوی‌زاده دربارۀ کتاب گفت: «این داستان مرزهای خیال را درنوردیده است و میان خیال و واقعیت در تلاطم است. داستان از‌نظر موضوع و محتوا دارای دو لایۀ درونی و بیرونی است. در لایۀ درونی نویسنده به معرفی شاخص‌های فرهنگی و تاریخی و اجتماعی می‌پردازد.».وی افزود: «در تحلیل رخدادها شخصیت داستان گاهی به‌حدی معقولانه پیش می‌رود که احساس می‌کنیم با شخصیتی بزرگ‌سال روبه‌رو هستیم.».
سید‌حسن موسوی گفت: «نویسنده تلاش کرده با تکنیک انتظار مخاطب را با خود درگیر کند و ما در این کتاب شاهد جدال قهرمان با خود، جدال قهرمان با دیگری و جدال با محیط هستیم و همین است که مخاطب را با خود همراه می‌کند. گره‌افکنی در کل داستان وجود دارد.».
سجاد زارع‌زاده نیز دربارۀ وجود قهرمان در داستان گفت: «در این اثر با شخصیتی متوهم روبه‌رو هستیم که می‌خواهد با دیوان مبارزه کند و چون نقطۀ مقابلی ندارد داستان قهرمانی ندارد.».
ثریا صدقی دربارۀ سفر قهرمان داستان گفت: «سیر و سفر و تحولاتی که در شخصیت داستان اتفاق می‌افتد بسیار جذاب است و این شخصیت در ردۀ جادویی و شگفت‌انگیز قرار می‌گیرد. در این سبک ما سفر قهرمان در اسطوره‌ها را به‌خوبی مشاهده می‌کنیم. دغدغۀ نویسنده درقبال مسائل روز در کتاب مشاهده می‌شود که از عوامل موفقیت کتاب است.».
دکتر علی‌اکبر ترابیان دربارۀ تفاوت رمان و داستان بلند گفت: «یکی از شاخصه‌های اصولی در رمان‌نویسی ویژگی‌های بافت طولی و عمقی آن است. بافت طولی باید بیانگر روایتی تاریخی باشد و در بافت عمودی هم باید شاهد شخصیت‌های رمان باشیم. در بافت عمقی فلسفه و فرهنگ باید پدیدار شود. موفقیت این اثر در جذب مخاطب بر‌پایۀ تکنیک‌های نویسندگی و همچنین تجربیات نویسنده بود.».
وی ویژگی این اثر را «سادگی» و «روانی قلم» دانست و گفت: «ساده‌نویسی یکی از تکنیک‌های زبان امروز است که باید از‌سوی نویسندگان مورد‌توجه قرار بگیرد و خوشبختانه در این کتاب شاهد ساده‌نویسی هستیم.».

گفتنی است کتاب پری‌بال و نبرد جادو را امسال انتشارات «فرزانه» با شمارگان ١٢٠٠ نسخه در ٢٠٠ صفحه و با قیمت ١۵٠٠٠ تومان منتشر کرده است.

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. سورن استور

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

دیدگاهتان را بنویسید