پنجمین جایزه ادبی آلمان (ارنست تولر )به شیدا بازیار، خالق رمان «سه رفیق» رسید

جایزه ارنست تولر که هر سال به یک نویسنده برگزیده بنیادی به همین نام اعطا می‌شود، پنجمین جایزه‌ای است که در آلمان به شیدا بازیار نویسنده ۳۵ ساله ایرانی‌تبار اعطا شده است. او پیش‌تر جایزه‌های “اولا هان”، کلیسای هانوفر، “اووه یونسون” و “بلوگ” را به خاطر رمان موفق “در تهران شب تاریک است” دریافت کرده است. داستان بلند سه رفیق که اکنون جایزه ارنست تولر را کسب کرده، دومین رمانی است که شیدا بازیار به زبان آلمانی منتشر کرده و با استقبال روبرو شده است. این رمان، حکایت سه دختر جوان است که خانواده‌های آن‌ها هریک از کشوری به آلمان تبعید شده‌اند، اما خودشان در این کشور به دنیا آمده‌اند. آن‌ها، در زادگاه خود و تبعیدگاه والدین‌شان چالش سنگینی را با نژادپرستی، راستگرائی و فاشیسم تجربه می‌کنند و همین تجربه‌ها آن ها را به هم پیوند داده است.

شیدا بازیار در باره شخصیت های اصلی رمان سه رفیق می گوید: “این رمان دارای سه شخصیت محوری است که هر سه، سرنوشتی شبیه خود من دارند. پدر و مادر آن ها مهاجرند، اما خودشان در آلمان متولد شده، بالیده‌اند و در نتیجه تجربه‌های مشترکی که در این جامعه کسب کرده‌اند، به دوستانی شفیق و همدل برای یکدیگر تبدیل شده‌اند. این رمان، در واقع آئینه‌ای است که نسل دوم و سوم مهاجران می‌توانند سیمای خود را در آن بینند.

ارنست تولر کیست؟

ارنست تولر نویسنده، نمایشنامه نویس و سیاستمدار یهودی تبار چپ، سوسیالیست و انقلابی بود که در اول دسامبر سال ۱۸۹۳ در لهستان به دنیا آمد و در ۲۲ مه سال ۱۹۳۹ در نیویورک درگذشت. معروف ترین اثر ارنست تولر “آهای، ما زنده ایم” نام دارد. تولر در شمار نویسندگانی بود که در آستانه جنگ جهانی دوم از بیم تغقیب گشتاپو از اروپا به آمریکا مهاجرت کرد، اما عمر او در آنجا چندان پایدار نماند.


مطالب بیشتری را درسایت سمر بخوانید

در حاشیه رمان «پدران و پسران» ایوان تورگنیف با ترجمه فرزانه طاهری

ریشه های روانشناختی جدال با خود با توجه به تکنیک جدال و کشمکش در داستان نویسی

کارگاه تفکر انتقادی با رویکرد تحلیل فیلم با تدریس سبحان هوشیار

دیدگاهتان را بنویسید