مراسم رونمایی ری را در آینه اثر شهناز سمندوک

پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲، کتابسرای خردسرای فردوسی مراسم رونمایی ری را در آینه اثر شهناز سمندوک، فرصتی بود مغتنم در کنار مخاطبینی که همه اول با صفا بودند و بعد فرهیخته. به ویژه صاحب نظران و اساتید دعوت شده برای تحلیل کتاب هر کدام از وجهی نکات نغز و لطیفی را درباره کتاب بیان کردند که هم برای نویسندگان حرفه‌ای، هم برای نویسندگان مبتدی و هم مخاطبینی که صرفا ذوق ادبی دارند ارزشمند بود.

باید به شهناز سمندوک تبریک گفت که برای رونمایی کتابش اولاً چنین نویسندگان و صاحب نظرانی پا به میدان گذاشتند؛ چه برای تحلیل و نقد و چه برای حضور. همچنین تبریک دوم را باید جدی‌تر گفت آن‌جا که علی اکبر ترابیان استاد متخصص و صاحب‌نظر ادبیات داستانی کشور که به تمام ظرائف و لطائف داستان و آثار داستانی اشراف دارد- نام تنی چند از زنان نویسنده شهر و کشور را برد و بعد اذعان کرد که اولین مجموعه شهناز سمندوک از اولین آثار بسیاری از این نویسنده ها قوی تر بوده است. دیگر باره باید به شهناز سمندوک تبریک گفت که هر اثری این اقبال را پیدا نمی‌کند که ناقدین و نویسندگان صاحب نظر به دقت و با تاکید بر جزئیات اثرشان را خوانده و نقد کنند. اتفاقی که به همت مدیریت محترم برگزاری برنامه رونمایی سرکار خانم شکفته، مدعوین و سه تن از نویسندگان انجمن ادبیات داستانی سمر محقق شد.

در ابتدا مقدمه و معرفی اثر توسط استاد محمدابراهیم اکبری همراه با نکات آموزشی و شنیدنی بود. در گام بعد علیرضا جمشیدی-نویسنده سمر و مشاور خانواده- داستان صفحه دوم شناسنامه دلبر از مجموعه ری را در آینه را به تفصیل از حیث تکنیک‌های داستانی مورد مداقه و تحلیل قرار داد، بعد از آن عاطفه مرادی نویسنده طنّاز انجمن داستانی سمر که هر کدام از نقدهایش خود داستانی شنیدنی و شیرین است، نقدی طنز و مکتوب از داستان دروازه جهنم ارائه کرد و رضا خوشه بست که معلم و محقق ادبیات و نویسنده حرفه‌ای انجمن سمر است بازنمایی سیمای زن در داستان عروس هلندی را در قالب یک مقاله به صورت مختصر و مفید ارائه نمود.

همچنین دکتر غلامرضا بهرامپور، استاد دوست داشتنی ادبیات پارسی، عضو خردسرای فردوسی و نیز انجمن داستانی سمر از تجربه خود در ورود تخصصی به داستان‌نویسی و کارگاه‌های آموزش داستان نویسی سخن گفت که برای نویسندگان و علاقه‌مندان ادبیات داستانی حتماً سرلوحه خوبیست. در پایان نیز دکتر علی اکبر ترابیان بنیانگذار و مدرس انجمن ادبیات داستانی سمر بعد از این که از حضار خواست تا ایستاده شهناز سمندوک را بخاطر اثر ری را در آینه تشویق کنند، نکات قوت و ضعف اثر را برای حاضرین بر شمرد و ضمن بیان برخی نکات آموزشی، نقد و ارزیابی اثر را جمع بندی نمود. انجمن ادبیات داستانی سمر به نوبه خود از برگزار کنندگان این محفل با صفا و علمی به ویژه خردسرای فردوسی تشکر می‌کند و امیدوار است چنین چراغ‌هایی که صادقانه برای فرهنگ و هنر کشور روشن می‌شوند، روز به روز پر فروغ‌تر شوند. تا باد چنین بادا…

به قلم: مهرداد دبیری دبیر انجمن ادبیات داستانی سمر

دیدگاهتان را بنویسید